Primaria și Mitropolia din Iași
CREDIT FOTO: Ozolin Dușa
Ianuarie, august și octombrie sunt lunile anului trecut în care numărul de turiști a fost la Iași mai mare decât în perioada de dinaintea pandemiei. Poziționându-se tot mai mult ca o destinație de city break, capitala Moldovei este un oraș vibrant, cosmopolit, elegant care are multe de oferit pentru toate gusturile.
„Ne dorim foarte mult să punem pe hartă orașul ca pe o adevărată destinație de city break, mie mi-ar plăcea foarte mult și dacă nu aș locui aici (ceea ce e o alegere, nu o întâmplare) și dacă nu m-aș ocupa cu promovarea lui”, spune Anca Zota, Tourist Information Centre Manager Iași, oraș care este o legendă națională și un loc important pentru România atât din punct de vedere istoric, cât și cultural. „Însă mulți oameni sunt încă tributari conceputului de turism = mare sau turism = munte”, adaugă Anca Zota.
Anca Zota, Tourist Information Centre Manager Iași
„Experiențele avute îi fac pe oaspeții noștri să devină ambasadori ai orașului”
Industria de evenimente, punctează reprezentanta Iași-ului, a evoluat „incredibil de bine, iar investițiile și renovările clădirilor instorice stabilesc niște premise excelente pentru atingerea obiectivelor noastre”.
Pentru definirea Iași-ului că destinație de city break, participarea la competiția Destinația Anului 2022 s-a potrivit mănușă. „Ne-am hotărât să intrăm în competiția pentru titlul de Destinația Anului 2022 în România la categoria city break. Iașul mai concurase și în urmă cu un an, dar nu am dat foarte multă atenție evenimentului. De data aceasta, însă, ne-am propus să câștigam”, afirmă Anca Zota, care mărturisește că nu este o mare admiratoare a concursurilor de acest tip, dar a considerat că Destinația Anului 2022 a fost o bună modalitate „să mișcăm lucrurile într-un mod diferit, să contribuim la <dezmorțirea> actorilor din turism și să dăm un imbold celor care nu mai credeau în industrie după anii de pandemie. Bineînțeles că m-a prins proiectul, am început să îi văd frumusețea și să descopăr oportunitățile. O contribuție importantă a avut-o și echipa, am simțit mereu că avem cu cine lucra”. Iași-ul a câștigat competiția de anului trecut iar în aprilie va fi gazda Galei Destinația Anului 2023, unde vor fi atribuite premii pentru nouă categorii: Orașe care inspiră; Tărâmuri cu istorie și tradiție; Comori naturale și Stațiuni turistice; parcuri de distracție și aventură; atracții cultural-educative; resort-uri; pensiuni de tip boutique; restaurante.
De ce a crescut numărul de turiști în capitala Moldovei? „Poate părea ciudat, dar Iașului i-a priit oarecum pandemia. În sensul că mulți români, fiind nevoiți să descopere și să redescopere România, au ajuns la Iași și au fost plăcut și foarte plăcut surprinși. Trendul curiozității a continuat – căci, nu-i așa? – cea mai bună reclamă o face un client mulțumit, astfel încât numărul turiștilor a crescut constant”, declară Anca Zota. Tot ea spune că evoluția numărului de turiști la nivelul municipiului variază, iar spre deosebire de apogeul din 2019, au fost luni în 2022 care au surclasat aceleași perioade din anul dinaintea pandemiei de COVID. Exemple sunt lunile ianuarie, august sau octombrie.
„Ne ajută și apropierea de granița cu Republica Moldova, pentru că e ușor, odată ajuns la Iași să vizitezi încă o țară. În plus, frații moldoveni nu și-au pierdut bunul obicei de a călători des peste Prut. O altă chestiune pozitivă este evoluția entuziasmantă a activității aeroportului, deschiderea de noi rute de zbor, iar în acest moment se lucrează la extindere, terminalul T4 va fi gata în curând și va fi pregătit pentru oaspeți din alte țări”, adaugă reprezentanta Iași-ului.
Un impact important în atragerea de noi vizitatori spre oraș îl au festivalurile internaționale organizate la Iași, ca Festivalul Internațional de Literatură și Traducere (FILIT), Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr (FITPTI) sau Festivalul Internațional de Muzică Clasică și Arte Vizuale (CLASSIX), care au adus în oraș oameni care poate altfel nu ar fi venit. „Experiențele avute îi fac pe oaspeții noștri să devină ambasadori ai orașului în țările lor. Avantajul Iașului este că, deși pregătit pentru turiști străini datorită serviciilor pe care le oferă și deschiderii europene, își păstrează autenticitatea, fiind atractiv fără a fi turistic în sensul pierderii personalității”, punctează Anca Zota.
Ajunsă deja la a treia ediție, Destinația Anului își dorește să susțină și anul acesta destinațiile României în efortul lor de afirmare că branduri turistice puternice. Cel mai important proiect de promovare turistică din România, Destinația Anului, folosește cea mai amplă platformă media integrată (TV, digital și social media) pentru a aduce în atenția românilor destinațiile cele mai spectaculoase din România.
Înscrierile pentru competiția din acest an sunt pe ultima sută de metri, finalul lunii februarie fiind momentul în care se va încheia această etapă. Astfel, au mai rămas doar câteva zile în care operatorii turistici și reprezentanții localităților se mai pot înscrie în cursa pentru premiile care vor fi decernate în cadrul Galei Destinația Anului, care se va desfășura în aprilie, la Iași.